De werkbaarheidscheque inzetten om aan je bedrijfscultuur te werken.

“Met de werkbaarheidscheques worden Vlaamse ondernemingen gestimuleerd om de werkbaarheid voor hun werknemers in kaart te brengen en/of een actieplan rond werkbaar werk op te stellen om op die manier de werkbaarheid te verhogen. Met de cheque kunnen bedrijven tot € 9.000 steun krijgen om bepaalde knelpunten aan te pakken.”

De Vlaamse overheid wil onze bedrijfslandschap ondersteunen. Ze heeft gemerkt dat er nood is aan extra ondersteuning op vlak van het welbevinden van medewerkers. De werkbaarheidcheque is een overheidsmaatregel om tot 9.000EUR (ex. btw) aan ondersteuning te ontvangen voor investeringen om de werksituatie van medewerkers te verbeteren.

Die 9.000 euro aan ondersteuning ontvang je in volgende verhouding: 60% gesteund door de overheid, 40% ingebracht met je eigen kapitaal. Dit betekent dat voor elke investering die je doet in het verbeteren van je cultuur, je een tegemoetkoming ontvangt van 60% van het geïnvesteerde bedrag. Dat met een bovengrens van 9.000 euro/jaar.

De laatste dag waarop u aanvragen voor de maatregel van de werkbaarheidscheque 2024 kan indienen is 31 juli 2024. De einddatum waarop er prestaties kunnen verricht worden is 31 augustus 2024.

Een uitgebreidere toelichting & de voorwaarden vind je op de website van de Vlaamse Overheid.

Waarom nu?

“Naar aanleiding van de coronacrisis worden de werkbaarheids-cheques tijdelijk uitgebreid om verbeteracties mogelijk te maken in de vorm van advies, begeleiding en opleiding, waarbij telkens aandacht moet zijn voor het psychosociaal welbevinden van de medewerkers.”

De voorwaarden zijn niet streng, lees ze alvast hier.

Verder kun je ook deze video-handleiding volgen om de aanvraag voor jouw onderneming te doen. Je hebt enkel ons kenmerk nodig van de dienst Werk & Sociale economie, dat luidt als volgt: WSE-KDB-00002447.

Stappenplan

Om de ondersteuning tot een goed einde te brengen moet je enkele stappen doorlopen. We hebben ze hier eenvoudig opgelijst, zodat je onmiddellijk een duidelijk beeld krijgt op welke manier je van de werkbaarheidscheque kan genieten.

    1. Je staat open voor een samenwerking met Amazing Cultures rond je bedrijfscultuur, dit kan en mag drie vormen hebben:
      • Meting of een scan die de werkcontext in kaart brengt
      • en/of begeleiding inkopen rond het verbeteren van de werkcontext
      • advies, begeleiding of opleiding rond het psychosociale welbevinden

Benieuwd hoe wij kijken naar de realisatie van een Amazing culture? Hier vind je meer informatie over onze aanpak.

  1. We komen overeen in de vorm van een ondertekende offerte, die je vervolgens ook bij de aanvraag upload;
  2. Jij vraagt het project aan bij de overheid (dit duurt tien minuten), wanneer de aanvraag ingediend is, kunnen we al beginnen;
  3. Je krijgt zo snel mogelijk feedback of de aanvraag goedgekeurd is;
  4. Na afronding van het traject zal je de subsidie ontvangen.
    Hou wel rekening met volgende administratieve stappen:

     

    • Je zal een verklaring op eer moeten tekenen dat je oprecht met ons inzet op een verbeterde werkbaarheid voor je organisatie;
    • Ze vragen de facturen voor te leggen;
    • Je zal een kort verslag na afloop van ons project moeten schrijven (is pas na afloop en daar heb je 6 maanden tijd voor)

De instructievideos kun je hier vinden.

Geprikkeld om aan de slag te gaan met je bedrijfscultuur?

 

Laat ons eens kennismaken