Intranet en interne nieuwsbrieven als cultuurdrager in jouw organisatie
Tastbare en herkenbare elementen van cultuur
Een sterke bedrijfscultuur ontstaat niet vanzelf. Hij groeit uit alles wat je organisatie doet, zegt én laat zien. Cultuur leeft in de dagdagelijkse activiteiten van je onderneming: hoe mensen samenwerken, communiceren en beslissingen maken. Maar ook in de onbewuste en onuitgesproken zaken. Denk aan de manier waarop je kantoor is ingericht, hoe medewerkers met elkaar omgaan, welke rituelen er bestaan, zelfs wat er op de lunchtafel ligt.
Die tastbare en herkenbare elementen noemen we cultuurdragers. Ze maken je bedrijfscultuur concreet. Elk van deze dragers ondersteunt (of ondermijnt) de waarden en normen in je organisatie. Net daarom loont het om concreet in te zetten op deze (on)bewuste elementen. Zo geef je je bedrijfscultuur vorm, ook op lange termijn.
Ontdek hieronder de betekenis en het belang van Intranet en interne nieuwsbrieven. Leer gericht omgaan met de impact van deze cultuurdrager. Onze experten laten je zien hoe je ze voelbaar toepast op alle lagen van de werkvloer.
Intranet en interne nieuwsbrieven in je onderneming
Intranet en nieuwsbrieven zijn manieren om de interne communicatie te verbeteren. Een communicatiemedium dat de hele organisatie kan bereiken is zeer waardevol om je cultuur uit te dragen
Het belang van Intranet en interne nieuwsbrieven in je bedrijfscultuur
In elke organisatie horen we dat communicatie een actiepunt is. Het is ook niet altijd makkelijk om op de juiste manier te communiceren. Hoe je wil communiceren is echter ook een onderdeel van de cultuur die je wil zien ontstaan in je organisatie: wil je transparantie maximaliseren? Of zijn er bepaalde zaken die toch enkel voor de leiders zijn? Is sommige informatie gerelateerd aan bepaalde functies? Een nieuwsbrief of een intranet geeft je in ieder geval een sterke tool om te communiceren met elkaar. Het is een medium om de richting van de organisatie op regelmatige basis in de verf te zetten, om bepaalde realisaties te vieren, op beslissingen toe te lichten,…
Zo versterkt Intranet en interne nieuwsbrieven de cultuur in je organisatie
Een intranet of nieuwsbrief helpt je om de afstand die er soms ontstaat tussen de leiders en de rest van de organisatie te verkleinen. Het is een uitgelezen medium om mededelingen te doen en/of bepaalde dingen extra in de verf te zetten. Zo kan je het juiste gedrag dat je ziet positief benadrukken of meer richting geven aan wat er nog ontbreekt. Je kan je transparantie tonen door bepaalde bedrijfsbeslissingen toe te lichten en je kan indivuen of teams in de bloemetjes zetten met bepaalde realisaties.
Concrete toepassingen van Intranet en interne nieuwsbrieven
Voorbeeld 1 Intranet en interne nieuwsbrieven
Een belangrijke voorwaarde aan een intranet is dat het interactief kan werken. Als het een one-way communicatiekanaal is dan zal de interesse om op regelmatige basis in te loggen en al het nieuws te lezen vaak snel zakken. Meer en meer zien we dat het evolueert naar een soort interne social media, exclusief voor medewerkers van het bedrijf.
Voorbeeld 2 Intranet en interne nieuwsbrieven
Maak helder wat je medewerkers wel en niet mogen verwachten van de nieuwsbrief. Net als jij je inschrijft voor een nieuwsbrief van een ander bedrijf, wil je ook hier weten wat de content zal zijn die je mag verwachten. Zo kan je zelf ook beslissen of het relevant is voor jou of niet. Hoe helderder, hoe beter.
Voorbeeld 3 Intranet en interne nieuwsbrieven
Vertrouw op de expertise van Amazing Cultures
Benieuwd welke cultuurdragers van toepassing zijn in jouw organisatie? Reken op de professionele begeleiding van onze experten. Bij Amazing Cultures weten we hoe belangrijk een gezonde bedrijfscultuur is. Het is de motor voor duurzame groei en katalysator voor werknemersgeluk.
Beginnen doen we steeds met het in kaart brengen van je bedrijfscultuur, aan de hand van een Cultural Map. Afhankelijk van de noden en pijnpunten in je organisatie stellen we een geschikte workshop rond bedrijfscultuur voor. Ga als team aan de slag met onbewuste én zichtbare cultuurdragers. Want werken aan een sterke bedrijfscultuur start bij inzicht, reflectie en zelfkennis.
Vragen over de werkwijze van ons team? Neem contact op. Wij helpen je graag verder. Samen bouwen we aan een sterke bedrijfscultuur, gebaseerd op diepgaande teamverbinding en doelbewust leiderschap. Het resultaat? Een positieve vibe die je niet enkel op de werkvloer voelt, maar ook ver daarbuiten.
